بسم الله الرحمن الرحیم

مسیحیت شناسی

حقایقی درباره یهود، مسیحیت، غرب و مدعیان دروغین صلح، محبت و حقوق بشر

مقاله: عید پاک

مسیحیان افراطی فیلیپین در روز عید پاک

 

نویسنده :  ریحانه غلامیان
کلمات کلیدی  :  رستاخیز،رستگاری،قیام، مهر یا میترا،کفّاره،آشتی دوباره، ژولیوس، گریگوریوس سیزدهم، شاهدان یهوه ، کوئیکرها

عید پاک یعنی عید قیام، روزی که مسیحیان به مناسبت پیروزی مسیح بر مرگ و رستاخیز او جشن و شادی بر پا می‏کنند.[1]
برای  درک اهمیّت این مراسم،در ابتدا به رستاخیز مسیح میپردازیم.
 
رستاخیز[2]  عیسی مسیح
پس از آن که حضرت عیسی (به اعتقاد مسیحیان) در روز جمعه بر بالای صلیب جان باخت،[3] او را در قبری که از سنگ تراشیده شده بود، گذاشته و سنگی بر روی قبر غلتاندند.
صبح یکشنبه وقت طلوع آفتاب مریم مجدلیّه و مریم (س) برای تدهین وی با حنوط بر سر قبر حاضر شدند امّا با تعجب قبر را خالی یافتند.
« عیسی (ع) از قبر برخاسته بود. »
مسأله­ی رستاخیز حضرت عیسی از نگاه مسیحیان بسیار مهم تلقی شده است.
در مهمترین تفسیر ارائه شده از مگر حضرت مسیح، گفته شده که مرگ آن حضرت از آن رو بود که نشان دهد، - البته در رستاخیزش-  که خداوند و عشق او با مرگ هرگز نابود نمی­شود.[4]
 
ایستر
ایستر در مسیحیت، مراسم بزرگداشت سالیانه­ای می‏باشد که در ارتباط با رستاخیز مسیح است.
لغت ایستر (Easter) ،برگرفته از Eoster نام یک الهه­ی ساکسونی است. این جشن همواره در اعتدال بهاری چنین روزی جشن گرفته می‏شود.
عید پاک با عید پسح (در عربی: فصح) ضیافت بهاری یهود برای نجات و رهایی نیز مرتبط است. این عید که نام آن در زبان عبری (pesah) و به زبان یونانی و لاتین، (pascha) می‏باشد برابر با بزرگداشت سالانه رستگاری بنی­اسرائیل می‏باشد.
درنظر نویسندگان عهدجدید، حضرت مسیح قربانی عید پاک برای همیشه می‏باشد. ( قربانی خدا را مشاهده کنید) – انجیل یوحنّا باب 19 –
مسیحیان برای عید پاک از قربانی استفاده می‏کنند، چون معتقدند حضرت مسیح هنگام مرگ روی صلیب قربانی شده است. این قربانی روز عید پاک همیشگی است و با عنوان مقدمه ی مراسم برای شروع جشن می‏باشد.
 
مراسم مربوط به عید پاک و تفاوتهای این مراسم در شرق و غرب
صورت ظاهری مراسم در کلیساهای مختلف یعنی در شرق و غرب متفاوت است. در خاورمیانه عید پاک در چهاردهم ماه نیسان برگزار می‏شود و مهم نیست که این شب چهاردهم ماه با کدام روز تقارن داشته باشد. اما در رم ایستر باید در یک روز یکشنبه که تعیین آن نیز مشکل می‏باشد، قرار گیرد.[5]
 
چله­ ی روزه
در مراسم عید پاک یا فصح، مسیحیان مراسم قابل توجهی دارند. 40 روز قبل از این عید، روزه­ی مسیحیان آغاز می‏شود. آنها در این مدت خوردن گوشت، غذاهای چربی و غیر گیاهی را ممنوع می‏شمارند[6]. بنابراین به لحاظ عبادی، عید پاک پس از یک دوره­ی چهل روزه­ی توبه و روزه قرار دارد که «چلّه روزه[7]» نامیده می­شود.
در کلیسای ارتدوکس آخرین یکشنبه­ی پیش از «چلّه روزه» به طلب بخشایش اختصاص دارد. مردم در حالی که عمیقاً به یکدیگر تعظیم می‏کنند، از یکدیگر طلب بخشش می‏کنند.
در غرب ایام چلّه­ی روزه با چهارشنبه­ی خاکستر - روز دستگیری عیسی (ع)- آغاز می‏شود. یعنی هنگامی که بسیاری از مسیحیان به دست یک کشیش، لکه­ها­ی خاکستر بر پیشانی می‏مالند و کشیش به آنها می‏گوید:
«به خاطر داشته باش، انسان تو خاکستر هستی و به خاکستر باز خواهی گشت»
 
یکشنبه­ ی نخل
در یکشنبه­ی پیش از عید پاک، ورود پیروزمندانه­ی عیسی (ع) به اورشلیم با تکان­دادن شاخه­های نخل یا بید در کلیساها و با اعلام «هوسانّا [8]» ارج نهاده می‏شود.[9]
یکشنبه­ی نخل، آغاز گر هفته­ی مقدس است که در سه روز عبادت مقدس به اوج خود می‏رسد.[10]   
 
پنج­شنبه­ ی مقدس
پنج شنبه­ی مقدس، یادبود «شام آخر»[11] و آخرین وعده­ی غذایی حضرت عیسی (ع) با حواریان و تأسیس آیین مقدس «عشاء ربانی» است. این کلمه از لاتین گرفته شده و ناظر بر دستوری است که عیسی (ع) در آخرین پنج­شنبه­ی زندگی خود به شاگردان داد.
پس از آنکه عیسی (ع) پاهای ایشانرا شست، خرقه بر تن کرد و باز بر سر سفره­ی شام نشست. پس گفت: «اگر من سرور و استاد شمایم، پاهای شما را شستم، شما نیز پاهای یکدیگر را بشویید. من با این کار سر مشقی به شما دادم تا شما نیز همان­گونه رفتار کنید که من با شما کردم. آمین. آمین. به شما می‏گویم نه غلام از ارباب خود بزرگتر است نه فرستاده از فرستنده­ی خود. اکنون که اینها را می‏دانید، خوشا به حالتان اگر بدان­ها عمل کنید.»[12]
 
جمعه ی نیک
«جمعه نیک[13]» یادآور به صلیب کشیدن عیسی (ع) و یکی از غم انگیزترین روزها در تقویم دینی مسیحیان است. بسیاری از کلیساها در ساعاتی که عیسی (ع) بربالای صلیب بوده، مراسمی می‏گیرند. برخی از این مراسم مشتمل است بر نمایش به صلیب رفتن عیسی (ع)، اجرای موزیک بزرگ هفته مصیبت عیسی (ع) و گاهی خطابه ها
وعظهایی بر طبق هفت کلمه­ی آخر مسیح.[14]
سوگواری «­جمعه نیک­» در یکشنبه­ی عید پاک با فریادهای «عیسی برخاسته است» به شادی پایان می‏یابد.
در روسیه مراسم شب زنده­داری بزرگ سرآغاز سوگواری است که از نیمه­ی شب تا سحر به طول می‏انجامد. و در تمام طول مراسم مردم سرپا می­ایستند. "جیم فورست"[15] اجرای این مراسم را در کلیسایی در شهر "کیف" توضیح می‏دهد:
« دو هزار تن از مردم در داخل ساختمان کلیسا جمع شده­اند و جمعیتی بسیار در خارج ایستاده­اند. سرکشیش از درهای مجلّل به سوی جماعت عبادت کننده بیرون رفت و فریاد سر داد: "مسیح برخاسته است[16]". همگان یک صدا به او پاسخ دادند: "به راستی او برخاسته است.[17]"
ممکن نیست بتوان کیفیت این صدا را در دل شب، در کلیسایی که به خاطر جمعیت و نیز حرارت صدها شمع بی نهایت گرم شده بود را روی کاغذ آورد. این صدا همانند لرزه­ای در زمین است. همانند شکستن و بازشدن مقبره، پس از آن طغیانی از صدای ناقوس­ها بود....»[18]
 
شروع سرور و شادی با فرارسیدن سپیده ­دم یکشنبه
با ظهور سپیده­دم و زدودن تاریکی شب و مراسم روزه، سرور و شادی آغاز می‏شود و مؤمنان همراه با مسیح از مرگ به زندگی گام می‏نهند. چنانکه پولس حواری می‏گوید: «پس اگر در مرگی همچون مرگ او با یگانه شده­ایم، به یقین در رستاخیزی همچون رستاخیز او نیز با او یگانه خواهیم بود.»[19]
بسیاری از کلیساهای پروتستان ترجیح می‏دهند مراسم عید پاک را در هنگام طلوع فجر و در فضای باز و همراه با آنچه اصطلاحاً "مراسم طلوع خورشید عید پاک" خوانده می‏شود، برگزار کنند. کاتولیک­های رومی باید در یکشنبه­ی عید پاک در مراسم عشای ربانی شرکت کنند.
در هر کلیسای مسیحی این روز برای جشن و اظهار شادی مردمی است که معتقدند در قیام عیسی (ع) از مردگان، مرگ که قدیمی­ترین دشمن زندگی انسان است، شکست خورده.[20]
تنها کلمه­ای که در واژگان مسیحی به صورت ویژه­ای با عید پاک ارتباط دارد؛
(alleluia) به معنای «یک فریاد شاد» است­.[21]
در گذشته مراسم عید پاک از غروب شنبه آغاز می‏شد و تا صبح یکشنبه ادامه داشت. امّا امروزه زمان برگزاری آن به 2 تا 4 ساعت تقلیل یافته است. در این مدت نوایمانان مسیحی ایمان خود را به حاضران اعلام می‏کنند و غسل تعمید به جای می‏آورند و مسیحیان دیگر نیز استمرار ایمان خود را ابراز می‏کنند.[22]
 
انکار این عید در برخی فرق مسیحی
در میان فرق مختلف مسیحیان برخی گروه­ها از رعایت این آیین سرباز زدند؛ از جمله­ی این گروهها "شاهدان یهوه"[23] هستند.
آنان از طریقه­های دنیوی و از اعیاد دینی سنتی پرهیز می‏کنند و عید کریسمس و عید پاک را منکرند.[24]
گروه دیگر فرقه­ی "کوئیکرها"[25] هستند که آنان نیز از انجام مراسم عید پاک، خودداری می­کنند.[26]
 
زمان برگزاری عید پاک در کلیساهای شرق و غرب
زمان برگزاری عید پاک در کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک متفاوت است. تاریخ قیام مسیح چون از روی تقویم قمری تعیین می­شود هر سال تغییر می­کند ولی همیشه در ماه­های مارس و آوریل است.[27]
استفاده از "تقویم ژولیوسی" در مسیحیت شرقی
تقویم یولیایی[28] (ژولیوسی) برای مقاصد دینی در میان ارتدوکسهای شرقی حفظ شده است. ایشان عیدهای ثابت را سیزده روز پس از کلیساهای غرب و کاتولیک که از تقویم گریگوری استفاده می‏کنند، جشن می‏گیرند. تعیین تاریخ اعیاد غیر ثابت منوط به محاسبه­ی عید رستاخیز (عید پاک) است که برای همه­ی مسیحیان بیزانسی یکسان است. نه تنها به این دلیل که تقویم آنان یولیایی است بلکه همچنین از آن رو که آخرین روزهای هفته­ی مقدس نباید در روز عید فصح یهودی یا قبل از آن واقع شوند.[29]
این تقویم را راهب اکسیگیوس[30] متوفی به سال 550 تنظیم نمود. او بر اساس تولد حضرت مسیح در سال 25 دسامبر، کانون­الاوّل سال 754 یعنی بنای شهر روم، آغاز سال را 25 مارس/آذار یعنی روز عید پاک قرار داد و بعد از آن شروع سال در هفته­هایی که پس از عید میلاد می‏آمد، در نظر گرفته می‏شد و این همان تقویمی است که به تقویم مسیحی شرقی شناخته می‏شود که در سال 1431 میلادی توسط کلیسا به ثبت رسید.
 
استفاده از "تقویم گریگوری" در مسیحیت غربی
 در سال 1582 میلادی پاپ "گریگوریوس سیزدهم" چنین استباط کرد که اعتدال ربیعی بر اساس تقویم یولیایی در 11 آذار (مارس) واقع می‏شود و نه در 21 مارس. لذا گریگوریوس راهب را برای اصلاح تقویم مأمور کرد.
این تقویم از آن پس به "تقویم گریگوریوس" نامیده شد و دولتها و کلیساهای غربی آن را اجرا نموده و در محاسبات و اعیاد و امور خود آن را ملاک قرار دادند[31].
پاره­ای کلیساهای ارتدوکس تقویم جدید یا گریگوری را که در غرب مراعات می‏شود، پذیرفته­ اند، در حالی که کلیساهای بیت ­المقدس، روسیه، صربستان، لهستان و نیز "شبه جزیره­ی آتوس" هنوز به تقویم یولیایی که سیزده روز از تقویم گریگوری تأخیر دارد، پایبندند[32].
 
پیشینه­ی عید پاک در میترائیسم
تردیدی نیست که آیین میترائیسم در مسیحیت زنده ماند. نه بر آنکه آیین مسیحی، بلکه جریانهای دیگر دینی در جهان و مسلکهای صوفی­مآبانه از این سرچشمه­ی جوشان تأثیرات بسیاری برداشتند. کشیشیان و روحانیان مسیحی با دقت خاصی در طول چهار قرن آیین میترا را اخذ و اقتباس کردند و سرانجام در اوایل سده­ی پنجم، آیین میترایی تحت عنوان آیین مسیح در جهان تجدید حیات کرد.
گفته می­شود که عید فصح (پاک) عیسویان اقتباسی است از جشن اردیبهشتی مهرپرستان. به اعقاد مهرپرستان، در این زمان بوده است که میترا به آسمان صعود می‏کند (چنانکه عیسی به آسمان بالا می‏رود)[33].
با توجه به تقارن و حرکت موازی دین مسیحی و آیین میترایی در گستره­ی امپراطوری رم تا سده­ی چهارم میلادی که کنستانتین در رم شرقی، دین مسیحی را پذیرفت و دین رسمی امپراطوری به تدریج تا پایان همان سده از آیین میترایی به دین مسیحی تغییر یافت، بسیاری از موارد مشترک را می‏توان توجیه کرد.
 

[1]    م. میلر، ویلیام، مسیحیت چیست، ترجمه‏ی کمال مشیری، ط . میکائیلیان، تهران، حیات ابدی، چاپ پنجم، 1981، صفحه 68
[2] Resurrection
[3]   قرآن کریم نیز این ماجرا را گزارش می‏دهد و براساس آن مسیح اکنون زنده و در آسمان است هرچند براساس قرآن مسیح به صلیب کشیده نشده و این امر بردشمنان مشتبه شده و حضرت مستقیماً به آسمان عروج کرده است."سوره­ی نساء، آیه‏ی 157"
[4]    بوکر، جان وستریل، ادیان جهان، ترجمه‏ی سید نیما اورزانی، سیده الهه حسینی پور، قزوین، سایه گستر، 1385 ، صفحه 333
[5]  The oxford companion to the bible. Newyork . 1993 . p , 173
[6]  حمدان محمود، ترمس محمد، رئوف عادل، « لبنان ازفنیقیه تا حزب ا... »، ماهنامه سوره، شهریور 1385، شماره 27، صفحه 13
[7]  Lent
[8]  Hosannas
[9]  پت فیشیر، ماری، پیشین، صفحه 512-511
[10]  هینلز، جان آر،" فرهنگ ادیان جهان"، ع . پاشایی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1385 ، صفحه 193 . همچنین رجوع کنید به انجیل یوحنّا 12: 13-12 ، ورود شاهانه‏ی عیسی به اورشلیم .
[11] Last super
[12]  شستن پاهای شاگردان، انجیل یوحنّا  13: 17-12
[13]  Good Friday
[14]  کاکس، هاروی، «مسیحیت» عبدالرحیم سیلمانی اردستانی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1378، صفحه 109
[15]  Jim Forest
[16]  Christo voskresye!
[17]  Veyeastino Vaskresye!
[18]  پت فشیر، ماری، پیشین، صفحه 513
[19]  رومیان  6 : 6 – 5
[20]  کاکس، هاروی، پیشین
[21]   همان ، صفحه  109
[22]   میشل، توماس، کلام مسیحی، ترجمه‏ی حسین توفیقی ، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، 1377، صفحه 93
 [23]   Jehorah's withnesses
 [24]   ویور مری جو ، درآمدی برمسیحیت، ترجمه‏ی حسن قنبری، قم، مرکز مطالعات ادیان ومذاهب، 1381، ص275-273
[25] Quakers
[27] جان بایرناس ،"تاریخ جامع ادیان"، ترجمه‏ی علی اصغر حکمت، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1381، ، صفحه 684-683
[28] Julian
[29]  هینلز، جان آر، پیشین ،صفحه 193
[30] Exiguus
[31]   خوری، شحاده، ترجمه‏ی حسین علی نقیان، مجلّه تاریخ اسلام (دانشگاه باقرالعلوم)، 1383، شماره 20، صفحه 170
[32]   کالیستوس ویر، مسیحیت شرقی، کلیساها، آموزه ها و آیین های مقدس با ترجمه‏ی حمید بخشنده، مجلّه هفت آسمان، سال هفتم، شماره 28-25، صفحه 112
[33]  حقیقت (رفیع)، عبدالرفیع، تاریخ جنبش­های مذهبی در ایران، تهران، انتشارات کومش، 1375، جلد اوّل، صفحه 76-69-68
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
هدف این وبلاگ به هیچ وجه اهانت به عقاید مسیحیت و یهود نیست بلکه با توجه به اینکه سایتهای زیادی در اینترنت به اسم تبشیر و تبلیغ مسیحیت، در مورد اسلام عزیز، به شبهه پراکنی و مغالطه می‌پردازند، نظرات انتقادی در مورد مسیحیت هم در اختیار کاربران عزیز قرار بگیرد. هدف دوم ما این است که حقایقی از غرب که بر مردم پوشیده مانده را بیان کنیم تا با واقعیت فرهنگ و تمدن غربی آشنا شوند.
پربیننده ترین مطالب
آرشیو موضوعی وبلاگ