بسم الله الرحمن الرحیم

مسیحیت شناسی

حقایقی درباره یهود، مسیحیت، غرب و مدعیان دروغین صلح، محبت و حقوق بشر

مقایسه سوره حمد با آنچه مسیحیان در نماز مى‏خوانند

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ (1)

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ (2) الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ (3) مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ (4) إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ (5)

اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ (6) صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضَّالِّینَ (7)

ترجمه آیات:

بنام خدایى که هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نیکان. (1)

ستایش مر خدا را که مالک و مدبر همه عوالم است. (2)

هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نیکان. (3)

خدایى که مالکیت على الاطلاقش در روز جزا. (4)

براى همه مکشوف می‌شود تنها تو را مى‏پرستیم و تنها از تو یارى مى‏طلبیم (5)

ما را بسوى صراط مستقیم (راه راست) هدایت فرما. (6)

صراط آنان که برایشان انعام فرمودى. نه آنان که برایشان غضب کردى. و نه گمراهان (7)

 

حال براى اینکه بعظمت اسلام و این سوره پى ببرى، می‌توانی معارف موجود در این سوره را که خداى تعالى آن را جزو نماز مسلمانان قرار داده، با آنچه که مسیحیان در نماز خود میگویند، و انجیل متى (6:- 9- 13) آن را حکایت مى‏کند، مقایسه کنى، آن وقت مى‏فهمى که سوره حمد چیست.

در انجیل نامبرده که بعربى ترجمه شده، چنین می‌خوانیم:

«أبانا الذی فی السماوات، لیتقدس اسمک، لیأت ملکوتک، لتکن مشیتک کما فی السماء کذلک على الأرض، خبزنا کفافنا، أعطنا الیوم، و اغفر لنا ذنوبنا کما نغفر نحن أیضا للمذنبین إلینا، و لا تدخلنا فی تجربة- و لکن نجنا من الشریر آمین»[1].

«پدر ما آن کسى است که در آسمان‌ها است، نام تو متقدس باد، و فرمانت نافذ، و مشیتت در زمین مجرى، همانطور که در آسمان مجرى است، نان ما کفاف ما است، امروز ما را بده، و دیگر هیچ، و گناه ما بیامرز، همانطور که ما گناهکاران بخویشتن را مى‏بخشیم، (یعنى از ما یاد بگیر)، و ما را در بوته تجربه و امتحان قرار مده، بلکه در عوض از شر شریر نجات ده، آمین».

خوب، در این معانى که الفاظ این جملات آن‌ها را افاده مى‏کند دقت بفرمایید، که چه چیزهایى را بعنوان معارف الهى و آسمانى به بشر مى‏آموزد، و چگونه ادب بندگى در آن رعایت شده است!!

اولاً: بنمازگزار مى‏آموزد، که بگوید: پدر ما (یعنى خداى تعالى) در آسمان‌ها است، (در حالى که قرآن خدا را منزه از مکان می‌داند)!

ثانیاً: در باره پدرش دعاى خیر کند، که امیدوارم نامت متقدس باشد، (البته فراموش نشود که متقدس[2] باشد، نه مقدس، و خلاصه قداست قلابى هم داشته باشد کافى است) و نیز امیدوارم که فرمانت در زمین مجرى، (و تیغت بران) باشد، همانطور که در آسمان هست، حال چه کسى می‌خواهد دعاى این بنده را در باره خدایش مستجاب کند؟ نمی‌دانیم، آنهم دعایى که به شعارهاى احزاب سیاسى شبیه‏تر است، تا بدعاى واقعى.

ثالثاً: از خدا و یا بگو پدرش درخواست کند: که تنها نان امروزش را بدهد، و در مقابل بخشش و مغفرتى که او نسبت به گنهکاران خود مى‏کند، وى نیز نسبت باو با مغفرت خود تلافى نماید، و همانطور که او در مقابل جفاکاران از حق خود اغماض مى‏کند، خدا هم از حق خود نسبت باو اغماض کند، حالا این نمازگزار مسیحى چه حقى از خودش دارد، که از خود او باشد، و خدا باو نداده باشد؟ نمی‌دانیم.

رابعاً: از پدر بخواهد که او را امتحان نکند، بلکه از شر شریر نجات دهد، و حال آنکه این درخواست درخواست امرى است محال، و نشدنى، براى اینکه اینجا دار امتحان و استکمال است، و اصلاً نجات از شریر بدون ابتلاء و امتحان معنا ندارد.[3]



[1] . المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص: 41

[2] . متقدس یعنی اینکه قداستش ذاتی نیست و از چیز دیگر گرفته شده است.

[3]. ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 65

 برگرفته شده از تفسیر شریف المیزان

 

بزرگترین اشکال متن نیایش مسیحیان این است که در اولش خطاب به خدا می گویند:(یا ابانا) یعنی ای پدر ما!

یعنی با این کار خود را فرزند خدا می دانند؛ در حالی که خداوند متعال نه فرزند کسی است و نه فرزند دارد؛ بلکه همه انسانها مخلوقات و بندگان اویند. و خداوند منزه است از اینکه مخلوقاتش را به عنوان فرزند انتخاب کند.

ببخشید ادریس میشه چند تا از اون مفسرین با منابعشونو برای ما معرفی کنی؟

 

دوشنبه ۱۸ تیر ۹۷ , ۱۳:۳۲ لی لی پطروسیان
متن دعای ربانی رو اشتباه تفسیر کردید.
بهتون توصیه میکنم قبل هرگونه تفسیر بیخود اول تحقیق کنید. چون ما هم توان تفسیر زد آیات شمارو داریم اما خداوند اینقدر برای ما مقدسه که آیاتشو با نیت بد تفسیر نکنیم.
چقدر زیباست این مطلب که چند مرتبه ارزش خوندن داره  ... 


 سر تا پایم را خلاصه کنند 
         می شوم "مشتی خاک" 
که ممکن بود "خشتی" باشد در دیوار یک خانه 
یا "سنگی" در دامان یک کوه 
یا قدری "سنگ ریزه" در انتهای یک اقیانوس
شاید "خاکی" از گلدان‌ 
یا حتی "غباری" بر پنجره 

اما مرا از این میان برگزیدند :
                  برای" نهایت" 
                  برای" شرافت"
                  برای" انسانیت"
و پروردگارم بزرگوارانه اجازه ام داد برای :
                  " نفس کشیدن "
                  " دیدن "
                  " شنیدن "
                  " فهمیدن "
و ارزنده ام کرد بابت نفسی که در من دمید 
من منتخب گشته ام :
                  برای" قرب "
                  برای" رجعت "
                  برای" سعادت "
من مشتی از خاکم که خدایم اجازه ام داده:
                  به" انتخاب "
                  به" تغییر "
                  به" شوریدن "
                  به" محبت "
                  به " محبت "
                  به "محبت "
                  به " محبت"


وای بر من اگر قدر  ندانم…
در بیان ابطال مقایسه ما در مسیحیت چیزی به مانند نماز مسلمانان نداریم بلکه نیایش داریم از زبان انسانی با خواسته های انسانی. 
اما در اسلام نماز برای حمد و ستایش انسان از خدایی که محتاج به حمد و ستایش نیست. که البته جای تعجب که خدا با زبان انسان با خودش حرف میزنه و خود رو خطاب قرار میده که البته شما میگویید سوره حمد سوره ای از قرآن است. که البته بعضی ار تفاسیر قدما در اسلام با تفسیر شما فرق داره و حمد رو سوره به حساب نمیارند. یا فاتحه الکتاب به اصطلاح. 
جالب است شما دعای یک انسان خطاب به پدر آسمانی رو با ستون دینتان مقایسه می کنند که با بادی فرو میریزه 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
منوی موضوعات وبلاگ
سلام علیکم
هدف این وبلاگ به هیچ وجه اهانت به عقاید مسیحیت و یهود نیست بلکه با توجه به اینکه سایتهای زیادی در اینترنت به اسم تبشیر و تبلیغ مسیحیت، در مورد اسلام عزیز، به شبهه پراکنی و مغالطه می‌پردازند، نظرات انتقادی در مورد مسیحیت هم در اختیار کاربران عزیز قرار بگیرد. هدف دوم ما این است که حقایقی از غرب که بر مردم پوشیده مانده را بیان کنیم تا با واقعیت فرهنگ و تمدن غربی آشنا شوند.
پربیننده ترین مطالب
آرشیو موضوعی وبلاگ