1- دکتر فیلیپ.ک. حتی dr.phiiipe.k.hata
استاد دانشگاه (متولد 1886م)
این تاریخ نویس مسیحی آمریکایی در کتاب تاریخ عرب مینویسد:
هیچ یک از عبادات عمومی به شکوه و سادگی نماز جماعت مسلمانان نیست، که نمازگزاران با قامت راست و صف های منظم در مسجد ایستاده حرکات امام را با دقت و احترام پیروی میکنند. واقعا دیدار چنین منظرهای در بیننده، اثر عمیقی میگذارد. این نماز جماعت، یک وسیله برای ایجاد انضباط در دل فرزندان مغرور و خود پسند صحرا بود و در آنها اثری فوق العاده داشت.
احساس مساوات اجتماعی و درک مصالح عمومی و توجه به یک هدف را در ایشان پرورش داد. و نیز فکر برادری را ( که دین محمد صلی الله علیه و آله آن را به جای روابط خویشاوندی نهاده بود)، در اجتماع مومنان تقویت کرد.
بنابراین مسجد برای مسلمانان، نخستین میدان تمرین بود. [1]
2- محمد گلایتون
mohammad glauton
محمد گلایتونآمریکائی، که منظره زیبا و جذاب نماز جماعت مسلمانان، او را به اسلام جذب کرده، داستان را اینطور بازگو میکند:
مسلمانان صفهای طولانی را که پشت سر هم قرار میگرفت، تشکیل میدادند. ما در عین حال که با سکوت کامل نظارهگر این منظره بودیم، بسیار شکفت زده بودیم، زیرا هیچگونه امتیازی بین افراد این جمیعت دیده نمیشد. در بین آنها مردمان سفید پوست و زرد پوست، فقیر و دولتمند، و تهیدست و تاجر وجود داشت و همه آنها پهلو به پهلوی یکدیگر نشسته بودند، بدون این که اصلا توجهی به اختلاف نژاد و اختلاف ثروت و شغل خود داشته باشند...آری، روح برادری که در این جمیعت (دارای اختلاف ظاهری) احساس میگردید، چنان اثری داشت که به آسانی از بین نخواهد رفت، از این روز تا به حال سه سال میگذرد، و من بسیار خوشحالم که دو سال از این سه سال را در دامان اسلام بسر بردهام.
باری، اکنون هم که مسلمان شدهام، هنوز خود را در میان جمعیتی حس میکنم، که دور هم گرد آمده و شب یا روز به آن صدای زیبای اذان و نماز گوش فرا میدهند، و اخلاص واقعی و همراه صداقت خود را نسبت به خدای خویش به نمایش میگذارند.[2]
3- استاد گوویلیام
govilam
استاد عبدالله گوویلیام انگلیسی، متولد 1887 میلادی، که در سن سی یک سالگی مسلمان شده بود، افراد زیادی را به اسلام دعوت کرد و به سال 1889 کتاب آئین اسلامرا به زبان انگلیسی تألیف نمود، و کتاب او در سال 1320 هجری شمسی به زبان فارسی ترجمه شد، ایشان درباره منظره ای که سبب جلب او به اسلام گردیده، میگوید:
با یک کشتی بخاری عازم طنجهدر کشور مغرب بودم، ناگهان دریا طوفانی شد و کشتی در حال غرق شدن قرار گرفت، تمام سر نشینان با عجله و اضطراب زیاد مشغول بستن چمدانها و اثاثیه خود شدند، و با هول و هراس به این طرف و آن طرف میدویدند و نمیدانستند باید چه کنند؟
در آن حال عدهای مسلمان را دیدم که در یک صف ایستاده و مشغول عبادت شدهاند، کسی از آنان پرسید: چه میکنید؟ آنان گفتند: نماز میخوانیم. آن شخص پرسید: از این که کشتی در حال غرق شدن است، ترسی ندارید؟ یکی از افرادی که به طرف نماز میرفت پاسخ داد: نه، زیرا ما برای خدائی نماز میخوانیم، که همه کارها تحت فرمان اوست، و اگر او بخواهد ما زنده میمانیم، و اگر او بخواهد تسلیم مرگ میشویم.
آری، آن نماز و آن مطالب باعث شد، که گوویلیام درباره اسلام به مطالعه و تحقیق بپردازد و سپس مسلمان شود.[3]
4- محمد پور جفیلد
m. poor. jefild
یکی از دانشجویان آلمانی که اکنون به نام محمد پور - جفیلد معروف است، اسلام اختیار کرد. خبرنگار مجله حضاره الاسلام در آلمان غربی از وی پرسید چرا مسلمان شدید؟ محمد پور جفیلد در پاسخ اظهار کرد: نماز، آری نماز اسلامی مرا به این آیین مقدس ترغیب نمود.
در راه شناسایی اسلام گامهای بلندی بر داشتم و روز به روز معرفتم زیادتر شد. در مرحله اول تنها محرک من برای شناخت دین، نماز بود. در سه سال قبل که از طریق یکی از دوستان قدیمی در روز تولد رسول اکرم صلی الله علیه و آله با دانشجوی مسلمانی آشنا شدم و در جلسه آنها شرکت کردم و ناظر نماز خواندن آنها بودم، ابتدا حرکات رکوع و سجود آنان، در نظرم مضحک جلوه میکرد!
چون در آن زمان براستی نمیتوانستم به معنای عمیق و ریشه دار این حرکات وقوف پیدا کنم، تقریبا بعد از یک هفته متوجه شدم که همان مشاهده چند دقیقهای آن حرکات به ظاهر بی معنی، انقلابی عمیق در من ایجاد نموده است؛ انقلابی که نمیتوانم آنرا وصف کنم، وجدانم بیدار گشته و مرا به تفکر و تحقیق فرمان میداد. تصمیم گرفتم که این آیین را، آن طور که خست بشناسم آیینی که میتواند به وسیله حرکات هماهنگ کاملی که نماز نام دارد، جسم و جان را در برابر پروردگار یکتا به کرنش و تعظیم وا دارد. [4]
5- استادی. هیل
y. hill
دانشمند محقق، آقای ی. هیل در کتاب تمدن غرب مینویسد:
از روزی که اسلام ظاهر شد، نماز یگانه شعار اسلامی به صورت یک ضرورت در آمد، ارتباط این نماز با مسیحیت و یهودیت هر چه باشد نیروی خاص و اهمیتی فوق العاده در بین مسلمانان پیدا کرد. و بعدها به صورت نماز جماعتبه اقتدا امامی که اغلب، خود (حضرت) محمد صلی الله علیه و آله بود، اقامه میشد. هر کس به هنگام نماز جماعت، اجتماع مسلمانان را مشاهده کند که برای نماز صف بستهاند و با نظام خاص در کمال وقار و با طرز حیرت انگیزی رکوع و سجود میکنند، به شگفت درآمده، آثار تربیتی آن را در روان مسلمین ( از همان روزهای نخستین) درک خواهد نمود.
کافی است که ما نقش این نماز را مورد بررسی قرار دهیم که چه تأثیر مهمی در پیدا کردن روح نماز و حفظ نظام داشته است، آنگاه به خوبی در مییابیم که در حقیقت نماز برای مسلمین مانند یک آموزش نظامی بوده است. و همین نظم مسلمانان در نماز، و اجتماع با شکوه آنان، روح وحدت و یگانگی را زنده کرده، برادری، مساوات، برابری و دیگر دستاوردهای اجتماعی اسلام را عملا ایجاد مینموده است.[5]
6- استاد هراس لیف
heras leef
این دانشمند اروپایی درباره نماز جماعت میگوید:
من بسیاری از کلیساها و معبدها را دیدهام که در آن جاها مساوات برقرار نیست و طبیعتا معتقد بودم که باید همین تبعیض در داخل معابد اسلامی (مساجد) هم حکم فرما باشد. ولی هنگامی که در روز عید فطر، در مسجدی در لندن، ملاحظه کردم که عالیترین نوع مساوات در میان مسلمانان وجود دارد، سخت دستخوش حیرت گردیدم. من دیدم که نژادهای مختلف و عالی و دانی، در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند و برادرانه مشغول عبادت هستند و همچنین مانند آن منظره را در مسجد نوبنیاد از بلاد ممباساه نیز دیدم که کارگران با سیاستمداران دست میدهند و تکلفات و تشریفات از میان آنها برداشته شده است. هیچ کس در هیچ مقامی، از ایستادن در کنار دیگران برای نماز جماعت ناراحت نیست و همه در پیشگاه خداوند برابرند. هیچ کس را بر دیگری برتری و رجحان نیست. هنگامی که پیشوا و امام مسجد مسلمانان، به من گفت که به عقیده مسلمانان همه انبیا بر حق بودند و کتاب های آنها از جانب خداوند است، گمان کردم گوشم بد شنیده است. زیرا این نخستین باری بود که از یک رهبر دینی چنین سخنی را میشنیدیم. از این رو دیگر برای من شکی باقی نماند که دین اسلام سلاحیت دارد که دین جهانی گردد.[6]
7- سر توماس آرنولد
sir tomas arnold
سر توماس آرنولد دانشمند معروف اروپائی در کتاب دعوت به اسلامبیان میکند: نماز جماعت با این وضع منظم و مرتب، عبادت خدائی بزرگ است، که موجب امتیاز مسلمانان از دیگران میگردد و زندگی دینی آنان را مشخص میسازد، و زیاد مشاهده شده جهانگردان و دیگران در مشرق زمین، تحت تأثیر این آئین و عبارت معنوی قرار گرفتهاند.
آری، وقتی انسان مشاهده میکند، پانزده هزار نفر در مسجد جامع دهلیهند، روز جمعه آخر ماه رمضان، همه به نماز ایستادهاند و همه غرق در عبادت میباشند، و بزرگترین شعار اسلامی را به نمایش گذاشتهاند، با خود میگوید: به راستی کسی نیست که این صحنه زیبا را بر سایر مراسم دینی ممتاز نشمارد.
برای نماز صبح در وقت معین اذان گفته میشود، ظهر این اذان تکرار میگردد و مردم را شیفته و منقلب میسازد، شب نیز اذان گفته میشود و مردم را به نماز برا میخواند، و در این اوقات، عظمت و جلال ایمان و عبادت به نمایش گذاشته میشود، و انسان این معنویت و خلوص را در مسلمانان به چشم خود میبیند.[7]
8- لوروا
lorva
لوروا، اسقف بزرگ مسیحی میگوید:
هرگز دیده نشده است که کسی برای اولین بار با مسلمانان برخورد کند و تحت تأثیر قرار نگیرد و مجذوب مظاهر دینی و عقیده و ایمان آنان نشود،...
اما نماز جماعت، به خصوص در روز جمعه که گاه ممکن است عده نمازگزاران از پانزده هزار نفر نیز تجاوز کند و همه غرق در نماز و عبادت باشند و با خضوع و خشوع به درگاه با عزمت خداوند روی آورند، هر حرکتی از حرکات و اعمال آنها خود، نموداری از بالاترین آثار و نشانههای تعظیم و خوف و ترس در برابر خداوند است، با این اوصاف چنانچه شخصی در طوال دوران حیات خود، حداقل یک بار هم که شده برای تماشای عظمت و شکوهی که در سیمای این نمازگزاران موج میزند بپردازد، بی گمان تحت تأثیر و جذبه آن قرار گرفته و موجب شگفتی و تعجب در اعماق قلبش خواهد شد و نیز با دیدن این عظمت و جلال که از عبادت نزد او آشکار خواهد شد.[8]
9- ژوزف ارنست رنان
josef . ernesr. renan
نویسنده و فیلسوف فرانسوی (1823 - ) مینویسد:
بر خلاف سخنان ناروائی که درباره اسلام و عرب شنیده بودم، هرگاه وارد یکی از مساجد مسلمانان میشدم، صحنههای دلپذیر و جذابی را میدیدم، که بخود لرزیده و افسوس میخوردم، که چرا من مسلمان نیستم؟![9]
10- دکتر روژه گارودی
dr. roje garodi
دانشمند و فیلسوف مشهور فرانسوی مینویسد:
در نماز، انسان به خود باز میگردد و همه راستی را در وجود خویش احساس میکند. و چنین است که انسان با ایمان به ستایش وادار میشود.
در نماز، همه مسلمانان جهان در برابر محرابهای تمام مساجد که به سوی کعبه ساخته شده است در صف های فشرده، با همدلی و حضور خود به طور گسترده و عمیقی مجذوب مرکز خود و بنیاد خود میشوند.[10]
[1] . اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان، ص 528/ تاریخ عرب، ص 170.
[2] . عبادت در اسلام، ص 112/ جلوههای نماز در قرآن و حدیث، ص 330.
[3] . راه تکامل، ج 7، ص 211 جلوههای نماز در قرآن و حدیث، ص 331.
[4] . چرا مسلمان شدم؟ ص 17/ درسهای از مکتب اسلام، سال ششم، شماره 9، ص 62.
[5] . اسلام از دیدگاه دانشمندان جهان، ج 1، ص 384.
[6] . راه تکامل، ج 3، ص 102 / خلوتگه راز، ص 202.
[7] . جلوههای نماز در قرآن و حدیث، ص 334.
[8] . نتایج و فوائد دین، فضل الله کمپانی، ص 21.
[9] . جلوههای نماز در قرآن و حدیث، ص 333.
[10] . هشدار به زندگان، روژه گارودی، ترجمه علی اکبر کسمایی، ص 259 / خلوتگه راز، ص 198.
منبع: کتاب «چهل داستان در اهمیت نماز جماعت»
نویسنده: محمدمهدی عقیلی
- دوشنبه ۱ تیر ۹۴
- ۰۴:۵۱
- ۲۰۰۹
- ۰